Магазин прилавочного типу VS магазин самообслуговування
Існують два основні формати обслуговування покупців в магазині – прилавочного типу і самообслуговування.
Прилавочна торгівля та самообслуговування. Кажуть, що прилавочна торгівля більш вигідна власнику, так як в магазині менше персоналу і витрат, менше крадіжок, більше прибутку, немає необхідності ставити дорогі системи контролю, покупці не мають доступу до товару.
Залучаючи велику кількість покупців в магазин самообслуговування, є ймовірність збільшення обороту, підвищити рівень зручності для покупця — можна взяти товар у руки, перевірити терміни придатності, оцінити якість товару.
У будь-якому випадку автоматизація магазину прилавочного типу, так само як і автоматизація магазину самообслуговування дозволяє вивести роздрібний магазин на якісно новий рівень розвитку. Плюси магазинів прилавочного типу: перевірений часом формат, особистий контакт продавця з покупцями, стабільний мінімальний асортимент, «крокова» доступність магазину, невеликі витрати на торговельне обладнання, мінімум зловживань покупців.
Мінуси магазинів прилавкового типу: низька швидкість обслуговування, можлива недовіра до продавця, немає можливості взяти товар у руки, обмежений асортимент товарів, неефективне використання торгової площі.
Плюси магазинів самообслуговування: в кілька разів вище товарообіг і прибуток на тій же торговій площі, можливість самостійного вибору товарів, всю площу можна використовувати для торгівлі, можливість розширити і розмістити більший асортимент товарів, можливість направляти потік покупців, впливати на купівельні рішення, збільшення продажів за рахунок емоційних покупок, підвищення швидкості обслуговування.
Мінуси магазинів самообслуговування: високі витрати на обладнання, великий відсоток крадіжок. Крім естетичної складової, обладнання необхідно розмістити так, щоб персонал міг бачити будь-яку ділянку торгового залу. Якщо «мертві зони» залишаються, розміщуйте в них дешевий товар (наприклад, зубочистки або сірники).
Контроль в магазинах самообслуговування площею 50-100 м.кв. може здійснювати один продавець-касир! Для контролю продажів, аналізу діяльності магазину, прозорого і зваженого обліку та управління рекомендована автоматизація як магазинів прилавкового типу, так і автоматизація магазинів самообслуговування. У магазині прилавкового типу продавець може не поставити цінник, адже покупець все одно буде питати ціну, сказати завищену ціну (різницю привласнити), не провести продаж по касі (особливо якщо облік ведеться в зошиті або Excel), виставити «свій» товар.
Якщо обіг магазину 250000 грн., а сума нестачі дорівнює 15000 грн., то можна обчислити коефіцієнт рівня нестач: (15000/250000) * 100 = 6%. Якщо отриманий коефіцієнт від 3 до 8%, то рівень зловживань мінімальний, якщо більше 8% — варто вдаватися до радикальних заходів.
У магазині самообслуговування складно продати «підставний» товар, бо весь товар представлений на вітрині та доступний покупцеві, або змінити ціну, бо вона пробивається на касі. Для якого формату торгівлі потрібно більше персоналу[/heading]У магазинах будь-якого формату обслуговування необхідні продавці-касири, товарознавці, вантажники, комірники, але кількість торгового персоналу слід розраховувати виходячи з товарообігу, незалежно від системи обслуговування.
Автоматизація магазину прилавкового типу або автоматизація магазину самообслуговування. З точки зору автоматизації торгівлі абсолютно неважливо який формат обслуговування покупців обрав власник і магазин якого формату потребує автоматизації, головне якісно обслуговувати покупців і розвивати успішний бізнес.