DDMRP – система управління ланцюгами постачань
Зміст статті:
- Затребуваність управління ланцюгами постачань – Demand Driven
- DDMRP – система управління ланцюгами постачань
- Автоматизація ланцюга постачань – Intuiflow
DDMRP як система управління ланцюгами постачань з’явилася у відповідь на потреби ринку. Чи потрібні інновації на виробництві? Відповідь очевидна – потрібні й навіть необхідні!
Ланцюги постачань стають Demand Driven, тобто основним фактором є попит. DDMRP (або Demand Driven MRP) – це унікальна система управління ланцюгами постачань орієнтована на попит. Ланцюги постачань повинні управлятися за реальним споживанням і для того, щоб це зробити, потрібно істотно скоротити час реакції на події, що виникають.
Як виникла DDMRP і чому ця система управління ланцюгами постачань стала затребуваною?
Проведене в США дослідження виявило, що 63% великих компаній для планування виробництва використовують Excel, а середні та нижчі – 83%. І незважаючи на те, що понад 40 років на ринку існують професійні ERP системи, продовжують користуватися Excel. Багато компаній використовують Excel не тому, що для них недоступно купити дорогу ERP-систему, яка включає в себе MRP-модуль. Щось не так у традиційних MRP системах і в тій логіці, яка в них закладена.
Розглянемо кілька основних моментів, як влаштована MRP система:
- Залежності – специфікація продукції складається з декількох продуктів (комплектуючих). Продукт А складається з низки компонентів, весь ланцюжок можна побачити в технологічній карті.
- Прогноз – компанія повинна спланувати виробництво і далі вниз по ланцюжку його розкласти: скільки потрібно матеріалів, у які терміни, які є напівфабрикати тощо.
ERP, як система управління ланцюгами постачань працює добре, якщо: є в наявності всі комплектуючі та напівфабрикати (вчасно привезли-зібрали) і коли є правильний прогноз, але в сучасному світі він настільки мінливий і нестабільний, що в системі з’являються якісь коливання. У ланцюгах постачань спостерігається «ефект батога», який полягає в тому, що невелика зміна на одному з кінців ланцюга постачань спричиняє суттєву зміну на іншому кінці ланцюга постачань. Навіть невеликий стрибок кінцевого попиту покупця передається на ритейлера, дистриб’ютора, виробника і це все мультиплікується.
Розглянемо приклад:
Синя лінія – це середні продажі за певний період, синя лінія з крапками – це фактичний попит на кінцевих точках продажу (у ритейлі), блакитна лінія – ті замовлення, які формує ритейл, дистриб’ютори для виробництва. Видно коливання: жовта лінія демонструє, як виконувалося виробництво цієї продукції, бачимо серйозні сплески та простої, вона ж відображає «ефект батога». Це не явище, яке виникає і зникає, це явище, яке практично постійно присутнє в ланцюжку постачань.
З цього можна зробити кілька висновків:
- Якщо у нас є якась варіабельність, то надалі вона тільки посилюється по ланцюгу постачань.
- Коливання є і чим довший горизонт, тим вони сильніші. Це властивість прогнозу: наші прогнози та плани будуть неточні, що далі ми намагаємося запланувати, то менш актуальними будуть плани, що детальніший прогноз, то менш точний. Можемо з високою точністю сказати продажі компанії на квартал, і вони будуть у межах 5-10 відсотків, але якщо спробуємо спланувати продажі в розрізі кожної точки продажу або логістичного центру, то точність цього прогнозу навряд чи буде вищою за 20-30 відсотків.
Крім цього, є внутрішні чинники, які впливають на ланцюг постачання: план виробництва, план продажів і продавці, які намагаються цей план виконати і виштовхнути товари, тим самим посилюючи нервозність усередині системи, розгойдуючи човен.
Запам’ятайте дві ключові проблеми: посилення варіабельності та неможливість вгадати особливо на довгому проміжку.
DDMRP – система управління ланцюгами постачань
DDMRP (Demand Driven Material Requirements Planning) – це система управління ланцюгами постачань (SCM, Supply Chain Management System), що нівелює проблематику варіабельності та неточності прогнозу і дає змогу забезпечувати високий рівень наявності за низьких запасів у системі.
Перший закон Supply Chain свідчить: усі можливі вигоди в ланцюзі постачань залежать від швидкості потоку матеріалів та інформації. Матеріали рухаються ланцюгом постачань в один бік, інформація (замовлення) – в інший. Від рівномірності та від швидкості проходження інформації та матеріалів, залежать вигоди потоку: рівень сервісу, дохід, мінімізація запасів, витрати на транспортування, перевезення.
Подивіться короткі відео-відповіді: Що таке DDMRP?
Над стабільністю потоку працюють багато методологій
Lean методологія концентрується на зниженні втрат у потоці. 6 Cигм – намагається знизити варіабельність всередині системи: прибрати відхилення, прибрати процеси, які ці відхилення народжують. Теорія Обмежень працює над тим, щоб прискорити прохід, щоб потік був максимально швидким.
Якщо говорити про методологію DDMRP, вона якраз стоїть на перетині цих концепцій, окрім того, має блок інновацій – конкретні процеси, алгоритми, що вибудовують ланцюг постачань, який спирається на попит. Один із методологів цієї концепції, Керол Птак, свого часу співпрацювала з д-ром Голдраттом і глибоко вивчала Теорію Обмежень. Спираючись на знання з ТоС, Керол внесла нові ідеї та чітко сформулювала, як ці процеси організувати та впровадити. У класичній системі планування горизонтом є кінцевий попит, який розкладається за допомогою специфікацій на досить довгий період часу на всі поставки у виробництво тощо. Пам’ятаємо, що є варіабельність як в один бік, так і в інший, яка посилюється. Тому складно управляти всередині цього процесу. Що пропонує концепція DDMRP? Потрібно визначити точки розриву залежностей для того, щоб погасити цей «ефект батога» і поставити в певних місцях буфери запасів.
Це дає змогу:
A. Скоротити горизонти – лід тайм від однієї до другої ділянки стає короткими. По суті, ми розбиваємо наш ланцюг постачань на ланки і управляємо запасами в кожній окремій ланці, таким чином, варіабельність, що виникає, у підсумку не переходить далі ланцюгом, її гасить буфер. Буфери, як хвилерізи: поки хвиля невелика, її нескладно погасити.
B. Не спиратися на прогноз продажів. Ми спираємося на попит, причому в кожній точці маємо окремий попит, у кожній точці плануємо на підставі попиту кінцевого клієнта, але горизонт, на який плануємо, досить короткий (2-3 дні). Навіть якщо ми використовуємо якісь плани, вони поширюватимуться на значно менший горизонт, і тоді ці плани будуть максимально точними та актуальними. Кожен етап спирається на попит наступного (якщо споживається багато – поповнюватимемо, якщо небагато – не поповнюватимемо), але водночас дана ланка спирається на невелику ділянку, і при цьому кожна ланка регулюється окремо.
Кроки впровадження системи управління ланцюгами постачань DDMRP
Впровадження системи управління ланцюгами постачань DDMRP складається з 5 етапів: перші три кроки стосуються розроблення операційної моделі, 4 крок – планування – створення безпосередньо замовлень на виробництво, замовлень постачальникам, замовлень на переміщення і 5 крок – прозоре та спільне виконання.
Розглянемо, що потрібно зробити
Якщо говорити про планування на підставі прогнозу, найчастіше основними питаннями є: Коли нам потрібно закупити або виробити і скільки.
У цій концепції нам потрібно зрозуміти, де розмістити запас і де будуть встановлені буфери (вони не потрібні на всіх елементах ланцюга). У рішенні TOC для управління проєктами є поняття «критичний ланцюг», так само як і в специфікації виробництва виробу можна визначити найдовші ланцюжки та сфокусуватися на цих ланцюжках, для того, щоб скоротити лід тайм. Також дивимося на критичність ресурсу, наприклад, якщо від ресурсу залежить практично вся наша готова продукція, отже, ми його утилізуватимемо, і він нам потрібен тощо.
Далі, на рівні планування, нам необхідно визначити параметри: які будуть профілі для буфера. Вони залежать від швидкості постачань або виробництва, від величини партій, від варіабельності попиту, і за кожною конкретною одиницею продукції передають середнє споживання, час до постачань і мінімальну партію.
Рівні буфера – це безпосередній розрахунок:
- Жовта зона розраховується, як розмір часу виконання замовлення на виробництво/постачання помножений на середнє споживання.
- Червона зона призначена для того, щоб гасити варіабельність, яка виникає в системі.
- Зелена зона визначає кратність циклу замовлення. Якщо є велика мінімальна партія, буде велика зелена зона і будемо рідше поповнювати.
На наступному кроці вводиться динамічне налаштування буфера. Якщо попит зростає, розмір буфера також має зростати, якщо падає – має падати, якщо нам відомі якісь додаткові фактори: сезонність, маркетингова активність, введення нового продукту, вводяться коефіцієнти, які дають коригування розміру буфера.
Крок 4. Планування на підставі реального попиту. Замовлення формуються не на підставі плану продажів, розкрученого за специфікаціями, а на підставі доступного запасу.
Формула: Доступного запасу = поточний залишок + продукція, яку повинні привезти, – поточні замовлення (те, що у нас купили і буде відправлено найближчим часом).
Замовлення = буфер – доступний запас.
Замовлення формується тільки в тому разі, якщо запас перебуває в жовтій зоні. Отримуємо одночасно формулу розрахунку замовлення і систему індикації. Зелена зона – все нормально, запасів вистачає, жовта зона – час робити замовлення, червона – необхідно розібратися, наші замовлення запізнюються, або є сплески, потрібно швидше відреагувати тощо.
Крок 5. Дуже важливий механізм – прозоре спільне виконання – налаштовується система оповіщення «світлофори» з управління замовленнями, для того, щоб можна було швидко реагувати різним підрозділам. Іноді замовлення затримуються, іноді отримуємо не ту кількість, яку нам обіцяли привезти, в такому разі в системі вмикається індикація, що можливий аут-оф-сток, наприклад, через тиждень. У системі є різні параметри, які дають змогу це розрахувати: середній попит, параметри буфера, різні зони, і система сигналізує, на що варто звернути увагу і, приміром, прискорити поставку, підшукати іншого постачальника.
Фундаментальний принцип – забезпечення безперебійного потоку матеріалів та інформації. Це відбувається за рахунок зміни в логіці управління запасами та управлінні замовленнями – формування точок розриву й орієнтир на реальний попит. У нас формуються нові операційні фокуси уваги: статус буфера, час до поставки, як можливе плече оптимізації, кратність замовлення. Комплекс усіх змін дає змогу забезпечити високий рівень сервісу за низького рівня запасів у системі, що дає хороший рівень повернення інвестицій.
Автоматизація ланцюга постачань з Intuiflow
Автоматизація ланцюга постачань за допомогою програмного продукту Intuiflow дає змогу реалізувати всі необхідні елементи DDMRP. Робота із запасами і замовленнями, робота з потенційними проблемами, постійне вдосконалення (алгоритм Що якщо?). На робочому столі менеджера видно необхідні для замовлення позиції з різним ступенем критичності (критичні, високі, середні тощо). Система управління ланцюгами постачань Intuiflow містить комплект звітності, що дає змогу контролювати й попереджати негативні явища в ланцювления в цепи поставок продукции.