Планограма викладки товару як інструмент у спілкуванні з постачальником
Одним із ключових моментів у спілкуванні категорійного менеджера з постачальниками є робота з асортиментом і способи викладки товару. Як підвищити оборотність товару, привернути увагу споживачів до потрібного стелажу і збільшити обсяг продажів?
Мерчандайзер легко може відповісти на ці питання і підвищити прибутковість торгової точки, коли він використовує у своїй роботі планограми магазину і викладення товару в торговельній залі, аналізує план/факт розміщення товару, і за допомогою спеціалізованих звітів відстежує вплив викладення на продажі.
Зміст статті:
Планограма магазину – перевага в ефективному управлінні викладкою
Планограма являє собою візуальну діаграму або малюнок-схему, на якій детально показано розміщення кожного продукту в магазині. Цей інструмент мерчандайзингу допомагає зорієнтуватися, в якому відділі знаходиться товар і яку площу на полиці займає. Планограма також показує, скільки фейсингів виділено для кожного SKU. Викладення товарів – це реалізація планограми.
Складність планограми може варіюватися залежно від розміру магазину, програмного забезпечення, використовуваного для її створення, і потреб продавця та постачальників.
Розміщення продукту і зростання продажів – це дві основні причини, через які роздрібна мережа повинна впроваджувати планограми у своїх магазинах. Їх використання дає різні переваги:
- Ефективне використання кожного кв.м. полиці;
- Задоволення клієнтів – їм простіше орієнтуватися в асортименті та знаходити потрібний товар;
- Контроль над рівнем запасів, скорочення втрачених продажів і витрат;
- Мерчандайзери легко орієнтуються в асортименті та виставляють товар, якого бракує.
Планограма магазину та викладка за стандартами компанії. Горизонтальне і вертикальне викладення товарів.
Будь-який досвідчений ритейлер розуміє, що ключ до збільшення продажів – це правильний візуальний мерчандайзинг. Планограма – один з найкращих інструментів мерчендайзингу для презентації товарів покупцеві. Якщо ви роздрібний продавець з кількома магазинами, то малювати планограми від руки або робити їх в excel-таблицях вимагає зусиль і часу. Наші клієнти автоматизували процес побудови планограм – у цьому їм допомогла програма для викладки товарів ABM Shelf.
Коли ритейлер використовує планограми для управління візуальним мерчандайзингом, він може збирати дані про те, як викладка впливає на прибутковість і оборотність товарів.
Згодом ритейлер бачить, як розміщення продукту впливає на купівельну поведінку, і, таким чином, розробляє стратегії продажів, які ведуть до найкращого результату.
Достатньо подивитись на дані про продажі за конкретний термін, зіставити їх з планограмами торгового залу, щоб побачити, які товари продавалися найкраще і де вони стояли.
Рітейлер також зможе визначити зони з найбільшою конверсією у своєму магазині, щоб розмістити там товари, до яких потрібно привернути увагу.
Чи розглядаєте ви побудову планограм як один з етапів управління візуальним мерчендайзингом роздрібної мережі?
Яку роль планограми відіграють в оптимізації витрат торгової точки
Торгові площі коштують дорого. І хоча точні витрати варіюються залежно від безлічі чинників (місця розташування, розміру, терміну оренди тощо) – це витрати, які будь-який ритейлер прагне скоротити.
Незалежно від витрат на оренду, максимальне використання площі магазину і торгового обладнання впливає на фінансові показники всієї роздрібної мережі.
Чим корисні планограми:
- допомагають організувати працю мерчандайзерів і контролювати якість викладки
центральний офіс може визначити і проаналізувати ефективність і рентабельність будь-якої зони торгової точки
допомагають в управлінні запасами порівняно зі складськими програмами обліку – мерчандайзери знають, скільки одиниць якого товару їм потрібно виставити на полицю: усьому є місце і все має бути на своїх місцях.
Розробленапланограма магазину необхідна для узгодження викладки за стандартами і магазину, і постачальника. Це ключовий фактор у координації роботи мерчандайзерів постачальників і продавців-консультантів у магазинах. Адже, якщо стандарти не приведені до єдиного вигляду, то щоразу продавцю і мерчандайзеру доведеться “переставляти” товар, щоб виконати стандарти, прописані їхнім керівництвом. А коли стандарти узгоджені та відображені на планограмі, продавці та мерчандайзери виконуватимуть одну роботу, допомагаючи один одному.
Планограма продуктового магазину
Управління викладенням: розробка планограм та її значення у відносинах із постачальником?
Насамперед, планограма викладки товарів у магазині допоможе визначити необхідну кількість асортименту, яку постачальник може розмістити на полицях у магазинах.
Не секрет, що кожен постачальник бажає продавати якомога більшу кількість SKU в магазині. І часто, свідомо чи несвідомо, постачальник ігнорує обмежені можливості полиці розмістити весь його асортимент, ставлячи собі за мету просто “потрапити” в мережу магазинів. Вирішуючи таким чином завдання, постачальник створює потенційну проблему для категорійного менеджера, пов’язану із “зайвими” SKU, їхніми товарними залишками, поверненнями тощо.
Можлива зворотна ситуація – постачальник навпаки може надати недостатню кількість асортименту, що призведе до порожніх полиць або не задоволення попиту покупців. Планограма викладки товару допоможе успішно розібратися з цими питаннями. Аналіз ефективності викладки може іноді підказати, як знайти постачальників для продуктового магазину.
Чи важлива планограма товарів у магазині для менеджера в центральному офісі?
Але найбільш важливу функцію і допомогу, яку може надати планограма викладення товару в магазині, – це оцінка демонстрації асортименту в різних розрізах: за SKU, за брендами, за категоріями, стандартами викладення.
Відкривши планограму на переговорах із постачальником, ви зможете разом побачити й наочно оцінити, як розміщено асортимент: який метраж викладки, яка частка від категорії, який товарний запас потрібен для заповнення, чи сформовано корпоративний блок, на полицях, які продають, чи розміщується він. І далі провести аналіз, на скільки продажі цього асортименту товарів відповідають займаному місцю на полицях. Усе це дасть змогу не помилитися з підбором товарів на наступний період і, приміром, мінімізувати показник упущеного прибутку від ризиків невідповідності асортименту і місця, що займається категорією.
Планограма товарів у магазині, з урахуванням габаритів полиці і товару
Планограма продуктового магазину, магазину іграшок або будівельного магазину – всі вони мають свою специфіку, водночас кінцева мета планограми викладення товарів – підвищити виторг з 1 кв. м. полиці і прибуток усього магазину або мережі.
Таким чином практично на всіх етапах спілкування з постачальником планограма виступає помічником для категорійного менеджера, одночасно спрощуючи йому збір даних про викладення товарів і паралельно даючи можливість провести аналіз ефективності їх розміщення.