Програма управління транспортом: 8 тонкощів успішного запуску
Провівши багаторазові успішні впровадження програм для управління транспортом, хотілося б акцентувати увагу на деяких тонкощах, знання яких дасть змогу уникнути негативного досвіду й успішно запустити TMS систему в кожній компанії.
Система для управління транспортом. Програма реалізації успішного запуску
Незалежно від швидкості впровадження, зміна всього процесу організації перевезень управління транспортом не відбувається відразу. Але щоб максимально ефективно налаштувати логістичний процес і значно спростити свою роботу надалі, слід виконати всі необхідні кроки для успішного перетворення системи.
- Часові вікна в точках. Програма управління транспортом розуміє кожне значення буквально. Якщо насправді точка очікує поставку з 7:00 до 8:00, а часове вікно вказано як 8:00-14:00, то цілком імовірно, що за планом точка буде відвідана о 13:30.
Ще одна поширена помилка щодо часових вікон – прагнення підігнати значення часового вікна під наявний старий графік. Наприклад, є точка на ринку, яка приймає з 5:30-7:00 і є гіпермаркет, у який доставляють до 6:00. Компанія свідомо спотворює значення часових вікон, вказавши 5:30-5:50 з метою штучно змінити порядок відвідування точок, поставивши візит у точку на ринку перед візитом у гіпермаркет. Зовсім не враховуючи при цьому, що іноді набагато вигідніше доставити в цю ж точку іншою машиною, але о 6:40. Що більше часове вікно, то більше можливостей у системи видати найбільш економічний результат планування. - Координати. Іноді важливість точності координат обумовлена особливостями заїзду на точку вивантаження. Точка може перебувати на протилежному боці дороги або розташування рампи може бути таким, що зручніше під’їжджати з іншої вулиці.
- Доставка однією машиною різних груп товарів. Ця ознака визначає те, що доставка всіх груп товарів можлива однією машиною, інакше потрібно вказати «Ні», тоді під час планування постачання охолодженої продукції, наприклад, буде окремо від заморозки. Простіше один раз вказати це по клієнту, ніж отримувати «повернення».
- Жорсткі часові вікна. Іноді доводиться задавати допустиме запізнення, наприклад 10-15 хвилин для того, щоб під час маршрутизації помістилися всі замовлення, але водночас важливо виключити такі запізнення за ключовими клієнтами. Важливо визначити перелік ключових клієнтів за своїм складом заздалегідь – це робиться 1 раз.
- Швидкість у різних районах міста. Є ділянки доріг, транспортні розв’язки, де реальна швидкість становить 20-25 км/год, що потрібно враховувати при плануванні. Якщо швидкість завищена, то план буде невиконаний і поставки будуть із запізненням. Є зворотний бік – швидкість надмірно занижують, внаслідок чого програма управління транспортом планує надто багато часу на дорогу, а отже, просто може не вистачити транспорту на своєчасне обслуговування всіх клієнтів. Потрібно максимально точно визначити ділянки, де швидкість нижча, а також виважено й обґрунтовано задати на скільки саме нижча.
- Картографічні неточності – відсутність на карті вказівки «подвійної суцільної» або заборони на проїзд вантажним транспортом зазвичай призводить до заниження планового пробігу і неминучих запізнень до клієнтів.
- Дані по транспорту – іноді реальна вантажопідйомність і об’єм не відповідають заданим у системі для управління транспортом, у результаті або машина їде наполовину порожньою, або запланований об’єм у неї не поміститься.
- Швидкість завантаження на складі та вивантаження у клієнтів. Ці показники особливо сильно впливають на підсумкові маршрути, помилка в 2 хвилини на вивантаження в точці може вилитися в додатковий автомобіль або навпаки неминучі запізнення до клієнтів. У системі для управління транспортом існує відповідний параметр по кожній машині, який потрібно враховувати. Є машини з бічним завантаженням, які завантажуються повільніше, але також є точки (оптовики), які вивантажують швидше роздробу – це так само можна задати індивідуально.
За кожним з перерахованих нижче пунктів слід надати відповідь, якщо подібної ситуації на вашому складі немає – відзначте це, але з розумінням відповідальності за достовірність наданої інформації.