Управління запасами у роздрібній торгівлі
Зазвичай управління товарними запасами роздрібної торгівлі складається хаотично. Бізнес починається з одного-двох магазинів, через кілька років мережа налічує вже десятки магазинів, філій, розподільчих складів тощо.
І чим активніше компанія росте, тим легше пропустити момент, коли керування запасами для роздрібних мереж стає неефективним:
- Крапки продажів відкриваються в різних регіонах, а запаси розподіляються за старою логікою: “веземо в будь-яку точку з будь-якого складу”;
- Переміщення товарів між складами та магазинами коштує все дорожче, але на наведення порядку немає часу.
- За одними товарними позиціями – постійний дефіцит, за – іншими – надлишки.
Погані новини – такий хаос типовий більшість роздрібних компаній. Хороші новини – це можна виправити.
Розглянемо кейс клієнта – великої мережі супермаркетів.
Як було у клієнта
На момент передпроектного обстеження компанії всі замовлення формувалися товарорухами в обліковій системі в напівавтоматичному режимі, що збільшувало трудовитрати та знижувало якість замовлень. Відсутній зручний інструмент, що дозволяє аналізувати причини втраченого продажу та надлишків.
ТОП-менеджмент ухвалив рішення оптимізувати та автоматизувати систему управління запасами, запровадити додаткові інструменти контролю за рівнем товарних запасів.
Що ми пропонуємо для оптимізації товарних запасів
У процесі підключення 7 магазинів приєдналися 2 кафе, якими замовлення на постачальника необхідно було робити окремо від магазинів. А трохи пізніше, завдяки якісній роботі програми, було прийнято рішення підключити ще 12 продуктових магазинів формату біля будинку площею до 50 м2, підключення яких раніше не передбачалося.
Впровадження проекту передбачало 3 етапи:
Етап 1.
Підготовка до запуску системи ABM Inventory.
Етап 2.
Навчання роботі з програмою, її алгоритмам та функціоналу. Підключення 7 магазинів.
Етап 3.
Навчання роботі зі звітністю системи. Підключення Центрального складу.
На першому етапі було проведено обговорення внутрішніх бізнес-процесів компанії для визначення завдань підготовки до впровадження програми. Було узгоджено та реалізовано технічне завдання для організації автоматичного обміну даними між обліковою системою компанії та системою ABM Inventory.
На другому етапі було підключено асортимент 7 магазинів – в ABM Inventory були розраховані буфери (цільовий рівень запасу на кожній точці зберігання кожного SKU),
Також були актуалізовані дані про буфер безпеки (краса полиці – чорна зона на графіку), що дозволяє системі ABM Inventory підтримувати запас, необхідний і для продажу, і для викладки.
Алгоритми системи ABM Inventory
Для управління товарами, що мають невеликий термін придатності (скоропорт), у системі ABM Inventory було налаштовано алгоритм Fresh (рис. 2), що ґрунтується на статистичному прогнозуванні продажів.
У ході підключення товарів за алгоритмом Fresh було виявлено проблему організаційного характеру, а саме несвоєчасне списання товару і, як наслідок, несвоєчасне проведення документів. Виявлення даної проблеми дало можливість компанії вжити заходів і покращити процеси по роботі з товарами, що швидко псуються. Даним алгоритмом управляються такі товарні групи: Фрукти та овочі; Зелень; Кондитерські вироби (торти, тістечка, хліб).
Управління запасами роздрібної торгівлі часто відбувається через розподільчий центр. Після підключення всіх магазинів перейшли до третього етапу – підключення Центрального складу. Управління ЦС у системі ABM Inventory здійснюється за власним алгоритмом – DFO (demand focused order), який розраховує потребу на підставі попиту всієї мережі, а не витрати ланки, що поповнює (рис. 3). Слід зазначити, що потреба мережі оцінюється на період поставки центрального складу, причому для кожного магазину мережі цей період може бути різним, виходячи з графіків замовлень та постачання ЦС на магазини.
Для окремих товарів була налаштована зв’язка DFO-Fresh: коли товари, що швидко псуються, возяться через ЦС (наприклад, овочі).
Під час проекту було виявлено, що частина товарів, які постачає Центральний склад, не зберігаються у ньому, тобто. поставляються за схемою крос-докінг. Система ABM Inventory легко справляється з таким завданням і вирішує її наступним чином: формуються замовлення з кожного магазину відповідно до потреби, потім вони консолідуються на ЦС та відправляються на постачальника – виконане консолідоване замовлення одразу ж розвозиться магазинами згідно з початковими замовленнями. При цьому враховуються кратності замовлення, залишки тощо як магазинів, так і ЦС.
Також на третьому етапі співробітники компанії пройшли навчання роботи з потужним блоком аналітики. Нижче наведено приклади звітів, які використовуються в компанії:
Дашборд (мал. 4) знаходиться на стартовій сторінці системи, де представлені ключові показники управління товарними запасами.
Втрачені продажі за минулий та 4 попередні тижні
(мал.5). За допомогою цього звіту категорійні менеджери оцінюють, які саме товарні групи/позиції перебувають у втрачених продажах, скільки днів були втрачені продажі та яка сума грошей потенційно була втрачена. Відповідно до отриманої інформації відповідальні вживають заходів щодо виправлення ситуації. Також за допомогою цього звіту оцінюють динаміку зміни ситуації протягом 5-тижневого періоду. Таким чином відбувається управління окремими аспектами асортименту – наприклад, якщо товар постійно перебуває у втрачених продажах через недопостачання, є сенс тимчасово чи постійно змінювати постачальника чи виключити цю позицію із замовлень і асортименту.
Надлишки за минулий та 4 попередні тижні
(мал. 6). Цей звіт є основою для вжиття заходів з метою звільнення заморожених коштів управління асортиментом – наприклад, якщо товар тривалий час перебуває у надлишках, за ним слабкі продажі, категорійний менеджер запускає акцію, де розпродає товар, а потім виводить його з асортименту.
Надійність постачальника
(мал. 7). Спираючись на цей звіт, співробітники, до обов’язків яких входять переговори з постачальниками, відстежують відсоток виконаних постачальником замовлень з точністю до кількості за певною позицією в замовленні на певний магазин. При цьому здійснюється контроль виконання замовлень, і при необхідності співробітники виставляють штрафи постачальнику за невиконання договірних умов. Таким чином, контролюються відносини із постачальником.
Як змінюється управління товарними запасами у роздрібній мережі
У компанії впроваджено систему управління запасами ABM Inventory під управлінням якої перебуває близько 46 тис. товарних позицій. В середньому на день надсилається 250-350 замовлень.
В результаті проекту впровадження було досягнуто таких якісних результатів:
- За рахунок автоматизації замовлення, вдалося скоротити час товарорухів для обробки та відправлення замовлення постачальнику.
- Здійснюється оцінка надійності постачальників, рахунок відстеження замовлень з моменту відправки постачальнику до його оприбуткування.
- Акцент уваги спрямований на роботу із проблемними областями за рахунок блоку аналітики.
А також суттєві кількісні результати:
- Збільшення продажів на 8% по первинній групі магазинів, що підключаються.
- Поліпшення оборотності.
- По первинній групі магазинів, що підключаються, – на 10 днів (30%).
- По всій мережі – на 8 днів (25%). Особливо слід зазначити, що цей параметр знизився навіть попри додавання 12 торгових точок, підключення яких спочатку не передбачалося. Понад те, триває тренд поліпшення, як видно з ілюстрації – зелена пунктирна лінія (мал. 8).
Дякуємо команді проекту за професіоналізм та плідну роботу над досягненням поставлених цілей. Бажаємо компанії безперервного покращення показників діяльності та нових можливостей для розвитку та розширення бізнесу!
Як і навіщо АВМ Cloud керує товарними запасами дивіться у відео: