Впровадження TMS системи. Який шлях обрати?
Впровадження TMS систем у більшості випадків супроводжується великим червоним написом – «безкоштовне тестування». Що ж це? Лояльність по відношенню до замовника, невпевненість у власному рішенні або пастка для спраглих заощадити?
Не побачивши можливості безкоштовного тесту або демо-версії, замовники підозрюють, що постачальник рішення щось від них приховує. Пропонуємо розглянути це питання з позиції замовника і постачальника.
Впровадження TMS: погляд клієнта
Спочатку подивимося на питання з боку клієнта. Шукати автоматизоване рішення компанію-замовника змушує завдання оптимізації бізнесу. Для когось впровадження TMS системи необхідне для економії витрат, для інших – для розвитку бізнесу, збільшення частки ринку і клієнтської бази, підвищення клієнтського сервісу. При цьому клієнт прагне не нашкодити собі і ретельно перестраховується від можливих ризиків, оскільки будь-яке нововведення – це певні ризики. Опір лінійного персоналу, можливі труднощі в процесі впровадження, ймовірність того, що нововведення не розв’яже проблеми, а отже, інвестиції не окупляться і рішення не принесе очікуваного ефекту, зокрема матеріального – економії або прибутку. Через призму таких ризиків, цілком зрозумілим є бажання клієнта спробувати програмне рішення в тестовому режимі і переконатися, що його придбання виправдане.
Замовник може зупинити свій вибір на стаціонарному рішенні або хмарному. У першому – компанія набуває систему у власність, при цьому несе значні капітальні витрати, у другому – використовує систему, як сервіс і несе операційні витрати.
Впровадження TMS: погляд постачальника
Постачальники послуг, залежно від моделі надання системи (продаж у володіння або надання в оренду) мотивовані на різний результат.
Компанія-розробник, що пропонує систему у власність, зацікавлена насамперед у продажу рішення. Інструментами досягнення мети слугують:
- переконливі презентації та буклети;
- обіцянки відчутних результатів;
- приклади успішно реалізованих проєктів;
- і, як остаточний аргумент – пропозиція провести симуляцію, тестування або надати демо-версію, яка покаже працездатність системи.
Замовникам зазвичай такий підхід подобається. Компанія надає необхідні дані для тестування, використовує демо-версію і зрештою купує продукт, витративши чималі гроші. Після настають будні та використання системи в промисловій експлуатації. І… щось іде не так: результатів, досягнутих на етапі тестування, не вдається повторити, раптові баги системи усунути не виходить, а до служби підтримки додзвонитися важко або її просто не існує. Як результат, додаткові витрати на доопрацювання функціоналу, залучення нових розробників або навантаження на свій ІТ-департамент, претензії до ініціатора проєкту і невдоволення власника бізнесу, а іноді й повернення на старі рейки.
Виходить, куплена «сокира» виявилася тупою або затупилася згодом, а дров усе ще не вистачає для того, щоб зберегти свої позиції на ринку. Безкоштовне тестування залишилося лише яскравим написом у гарній презентації.
Продукт, як сервіс (SaaS)
Компанія-розробник, що надає свій продукт, як сервіс (SaaS). Запорукою успішного існування і розвитку такої моделі є задоволеність клієнта одержуваними результатами від використання системи. Поки Замовник отримує ефекти, він готовий платити за сервіс. Такі рішення обов’язково містять у собі послуги підтримки, гнучкий підхід до дослідження бізнес-процесів і надання тільки корисних рекомендацій. За такого підходу, метою постачальника є не одноразовий продаж, а постійне вдосконалення системи та якості обслуговування. Вендор розуміє, що «сокиру» замовник вже має, тому налаштовує своє рішення таким чином, щоб зробити її максимально гострою, і цей процес є безперервним упродовж усієї співпраці.
На етапі впровадження SaaS рішення використовується кардинально інший підхід. Тестування або симуляція є недоцільними, оскільки не дають змоги в стислі терміни детально вивчити структуру бізнес-процесів замовника і належним чином налаштувати рішення на виконання поточних завдань. Розумним і взаємовигідним рішенням для двох сторін є поетапне впровадження рішення з поступовим масштабуванням на всю структуру замовника. За мінімальних інвестицій клієнт може оцінити працездатність системи, рівень сервісу та консалтингу і навіть припинити проєкт, якщо не побачить очікуваного ефекту.
Висновки
Який би варіант використання системи компанія не обрала, ризики будуть завжди. Тому менеджмент проєктів ніхто не скасовував: грамотне управління проєктом, мотивація команди, досвідчені впроваджувачі, якісний супровід і трохи терпіння забезпечать успіх проєкту. І тільки замовнику вирішувати, що вигідніше: купувати нову «сокиру» або заточити свою. Успіхів вам!