Як побудувати стійку та ефективну систему мерчандайзингу в ритейлі?
Комплексний підхід та автоматизація процесів мерчандайзингу є основою для покращення роботи будь-якої роздрібної мережі магазинів. Необхідність в цьому особливо відчутна, якщо менеджери досі формують планограми вручну в документі Excel або за допомогою інструментів для ілюстраторів — ритейлери розуміють, що співробітники тратять забагато часу на створення, впровадження та оптимізацію планограм.
Завдяки рішенню ABM Shelf процес мерчендайзингу може бути автоматизований та швидко узгоджений між різними відділами та магазинами. А головне — базуватись на надійних даних, позбавившись недоліків ручного управління та людського фактору.
Інструменти ABM Shelf охоплюють основні етапи мерчендайзингу від моменту створення планограми до її впровадження та отримання звіту з магазину про виконання задачі. Також рішення дозволяє контролювати ефективність впроваджених змін за допомогою інформативного блоку аналітики. Ритейлер може чітко розуміти, які SKU стоять на полиці та у якій кількості, а головне — чому саме вони розміщені на полицях.
Результатом автоматизації та побудови безперервного циклу мерчендайзингу є покращення основних бізнес-показників компанії. Такі результати отримали клієнти ABM Cloud після впровадження нашого рішення:
Збільшення продажів — на 7 %, менше надлишків — на 16 %, краща оборотність запасів — на 10 %, швидше і зручніше створювати планограми — на 90 %.
Далі ми розглянемо 6 етапів мерчандайзингу та особливості їх реалізації в роздрібних мережах за допомогою рішення ABM Shelf.
Етап 1. Конструювання типового та нетипового обладнання
Створення обладнання — важливий елемент формування мікропростору торгової зали. Часто мережі використовують нетипове обладнання або воно відрізняється в залежності від магазину. В такому разі процесс формування планограми ускладнюється, оскільки створення обладнання має формуватися на індивідуальних параметрах.
ABM Shelf передбачає використання різноманітних шаблонів для формування як типового, так і специфічного обладнання за індивідуальними параметрами. Наприклад, нетипові контейнери, щоб використовувати їх як окреме обладнання в магазині або розмістити на полицях, або стелажі нестандартних розмірів. Полиці ви можете додавати вручну або заповнювати їх стандартними полицями різного формату.
Якщо вам потрібно додати типове обладнання, можна скористатися функцією «автозаповнення», очистити стандартні налаштування та створити полиці. Після цього полиці можна переміщувати та вносити правки, виділивши необхідний простір для кожного SKU.
Сформоване обладнання зберігається в бібліотеці, щоб ви могли повторно використовувати їх для створення нових планограм. У процесі роботи над планограмою можна змінювати розміщення обладнання та полиць, редагувати їх параметри та забезпечувати оптимальне розміщення товарів на макеті магазину. Після створення обладнання можна розмістити товари на полицях та оцінити, як вони виглядатимуть в магазині.
Етап 2. Робота з торговою залою
В рамах модуля макроростору ви можете формувати робочі та чорнові плани торгових залів, розставляючи та змінюючи положення створеного обладнання. Також ви можете аналізувати вплив внесених змін, в тому числі за допомогою теплової карти, яка наочно демонструє «гарячі» зони в вашому магазині та ефективність розстановки обладнання.
Якщо раніше компанія конструювала макети торгової зали в Autocad, існуючі файли зі старими макетами можна завантажити і на їх основі зробити інтерактивний план поверху вже в рамках системи ABM Cloud. Інтерактивність полягає в тому, що будь-яке обладнання та викладку на плані можна відкрити та переглянути всі необхідні параметри, в тому числі дані про кожний окремий SKU.
Етап 3. Формування планограм на основі аналітики та даних про кожну SKU
В режимі створення планограми ви можете переглянути упаковки і загальний вигляд товарів на полицях, а також оцінити модель планограми в 3D-форматі. Ритейлеру доступні дані про кожен конкретний товар з унікальним SKU: розміри, кількість упаковок, кількість полиць, вартість, наявність товару на складі, коефіцієнт стиску тощо. Вся ця інформація недоступна при ручному створенні планограми в Excel — в такому випадку ви бачите лише «картинку», але не розумієте, які дані та показники стоять за нею.
Система ABM Shelf дає можливість створити планограму трьома різними способами:
- Ручний. Потрібно вибрати в системі необхідну категорію товарів та вручну перетягнути ті чи інші SKU на полиці. Після цього можна працювати з розмірами, збільшувати кількість фейсингу та обертати продукт різними способами. Кількість фейсингу в глибину розраховується автоматично (на основі параметрів полиці система розраховує, скільки продуктів на ній можна розмістити).
- Копіювання даних. Якщо компанія має необхідні дані в Excel, інформацію можна скопіювати в систему, де формується планограма. У файлі повинні бути вказані SKU товару, кількість фейстингу та інші базові дані.
- Автоматичний. Система може створити планограму самостійно, якщо задати необхідні параметри. Для цього варто вибрати категорію продукту та бренди, задати логіку викладки (вертикальну або горизонтальну) і встановити потрібні фільтри. Система автоматично сформує планограму на базі заданих метрик. Всі налаштування можна кастомізувати відповідно до потреб та вимог ритейлера.
Планограма може бути створена індивідуально для конкретного магазину за введеними параметрами (розмір обладнання, асортимент, показники продажів тощо). Також ви можете створити типову планограму – “формат” – для різних типів магазинів (зміни в таких планограмах одночасно відображатимуться у всіх магазинах). При необхідності можна копіювати унікальне обладнання та планограми з одного магазину в інший — це дозволяє суттєво зекономити час та зусилля.
Етап 4. Контроль викладки товару в магазинах
Контроль викладки товарів важливий не тільки для ритейлера, але й для виробників та брендів: вони мають розуміти, чи займає їх товар обумовлену площу та чи правильно його виставлено. Слідкування за виконанням завдань з викладки в торгових залах відбувається через мобільний додаток ABM Shelf. Цей інструмент дає можливість ритейлеру або виробнику бути в курсі актуальної викладки в залі, коректності представлення акційних товарів або конкретних торгових марок.
Як тільки планограма створена чи змінена, ритейлер може надіслати її напряму до роздрібного магазину. Співробітники отримують сповіщення на свій мобільний додаток (доступні для iOS та Android), впроваджують необхідні зміни та надсилають фотографію готової полиці через мобільний додаток для перевірки у головний офіс.
Пришвидшити виконання завдань можливо завдяки використанню сканера штрих-кодів. Після сканування товару співробітник магазину моментально бачить в своєму мобільному додатку всю інформацію про продукт і де його слід розмістити. Дані про конкретну SKU включають розміри, наявність на складі, вартість, найменування постачальника та інші параметри. Це корисний інструмент для пришвидшення оптимізації поличного простору, ефективність якого вже перевірена на багатьох проєктах ABM Cloud.
«Раніше у нас була проблема з пошуком SKU, які були не лише на складі, а й у торговій залі в магазині. Але тепер із мобільним додатком для оптимізації планограми ми скануємо штрих-код продукту та бачимо, на якій полиці SKU знаходиться зараз і на якій має бути», — Чудо Маркет, Заступник комерційного директора.
Етап 5. Збір даних та аналіз ефективності викладки
При створенні планограм особлива увага приділяється аналітиці, яка допомагає зважувати виконані дії та розуміти їх ефективність. Блок аналітики в ABM Shelf дозволяє аналізувати ефективність процесів мерчендайзингу. Система дозволяє вибрати період, за який необхідно проаналізувати продажі, завантажити дані та вивчити результати впровадження викладки.
ABM Shelf регулярно отримує дані про продажі з облікової системи. На основі цих даних рішення оцінює ефективність викладки кожного SKU за моделлю ABCD. Результати будуть відображені максимально наочно, наприклад, виділення яскраво-червоним кольором означає високі продажі, а сірий — відсутність даних або 0 продажів.
В системі доступні різні види звітів у форматі Excel, які налаштовуються з урахуванням специфіки роздрібного торговця. Отримані дані можна роздрукувати прямо із системи, а також автоматично отримувати регулярні звіти на вашу електронну пошту.
Також в ABM Shelf доступний модуль глибокої аналітики, який надає доступ до додаткових 8 візуальних звітів типу LFL, по залишкам, асортименту, структурі викладки і т.д. Окрім того, з цього розділу ви можете отримати рекомендації по змінам в викладці та звіт з її економічній ефективності. Таким чином ви будете напряму бачити чи прибуткова ваша викладка.
Етап 6. Внесення змін та оптимізація поличного простору
Аналітика для ритейлера — це можливість правильно працювати над помилками. Тому останній етап циклу полягає в обробці результатів та внесенні необхідних змін. Які SKU не продаються в потрібному об’ємі? Які зони торгового залу залишаються поза увагою клієнтів магазину? Відповіді на ці та інші питання підкажуть отримані дані аналітики.
На базі зроблених висновків ритейлер може в будь-який момент внести правки. Для пришвидшення процесу існує функція групового керування, завдяки якій ви можете додавати та видаляти SKU з асортименту всієї роздрібної мережі одночасно і лише в кілька кліків. Також в будь-який час можна деталізувати існуючу планограму та змінити налаштування параметрів в самій системі.
Після внесення змін співробітники магазину знову отримають сповіщення на смартфон, виконають завдання та надішлють фотозвіт для підтвердження виконання.
Безперервний цикл мерчендайзингу завдяки ABM Shelf
ABM Shelf — це комплексне рішення, яке забезпечує повний цикл мерчендайзингового процесу в роздрібній мережі від створення планограми до отримання звіту та даних аналітики.
Які переваги надає бізнесу рішення ABM Shelf Efficiency:
- Централізоване управління. Всі етапи контролюються та виконуються з центрального офісу. Ритейлер може будувати планограми, миттєво відправляти їх на реалізацію, контролювати виконання, швидко обмінюватися даними зі співробітниками магазину та аналізувати ефективність роботи.
- Автоматизація, що дозволяє більш швидко та ефективно будувати та керувати планограмами й торговими залами на основі даних про продажі, товарообіг тощо. Також є можливість додавати та видаляти товари з асортименту у всіх магазинах мережі одночасно.
- Актуальна аналітика з різноманітними видами звітів та зручною панеллю управління, що дозволяє знаходити залежність між продажами та змінами в планограмах, а також відстежувати ефективність роботи співробітників.
- Оптимізація категорій товарів. Ефективне управління поличним простором, завдяки якому частка присутності SKU на полиці відповідає частці прибутку.
ABM Shelf Efficiency забезпечує комплексний підхід і покращує роботу мережі на кожному етапі. Рішення централізує керування процесами мерчендайзингу, налаштовує постійний зв’язок між магазинами та центральним офісом, а головне — створює всі умови для безперервної роботи цього механізму. Результатом циклічності процесів мерчендайзингу є покращення основних бізнес-показників і планомірний ріст прибутку мережі.