Яку користь може принести впровадження транспортної системи управління?
Доставка останньої милі – найвитратніша частина у ланцюжку поставок, оскільки включає багато змінних і вимагає від виконавця швидкості. На відміну від магістральних, доставка останньої милі передбачає точкові розвезення, що вимагає задіяти велику кількість транспорту, водіїв, збільшує кількість зупинок та ускладнює маршрут. Крім санітарних, технічних, температурних вимог до перевезення окремих груп товарів, на розвиток сфери впливають самі користувачі. Оскільки від якості доставки останньої милі залежить досвід і рівень лояльності клієнта. Тому, щоб бути конкурентоспроможним на ринку, оптимізувати витрати та підвищувати якість процесу одночасно, компаніям необхідні спеціальні рішення, що дозволяють досягти такого результату.
Для кого в першу чергу важливо оптимізувати доставку останньої милі:
- кур’єри;
- логістичні компанії;
- компанії з доставки їжі;
- супермаркети з доставкою;
- флористи;
- ресторани з доставкою;
- аптеки з доставкою;
- електронна комерція;
- дистриб’ютори FMCG.
Три причини, для того, щоб задуматись про імплементацію системи управління транспортом.
Автоматизація
У застарілому варіанті побудови логістичних процесів логіст вручну планує маршрут, що вимагає значних витрат часу – до декількох годин, а також підвищує ризики пов’язані з людським фактором. Впровадження TMS дозволяє отримати цілісну платформу, яка допомогає системно управляти транспортом, автоматизує всі функції і процедури в єдиний процес. В такому випадку, логіст має можливість не витрачати час на побудову маршруту, а може сконцентруватись на виборі оптимальнішого варіанту, а всі прорахунку з найвищою точністю проробить траспортно-логістична програма за лічені хвилини. До того ж, автоматизація дозволяє швидко та ефективно масштабувати налагоджений процес із гарантованим рівнем якості.
До прикладу, компанії які впровадили TMS змогли покращити швидкість та якість планування маршрутів:
- В агрохолдингу «Авангард» всього 3 логісти планують маршрути 24 філій по всій країні, а також 100% взаємозамінні.
- У компанії ТД «Молочна Слобода» час планування був проблемною точкою, яка важко піддавалась контролю. Наразі маршрути плануються за 10 хвилин і при цьому налаштована повна автоматизація процеса маршрутизації.
- «FoodEx» вдалось скоротити час на планування маршруту в 4 рази, при цьому кількість клієнтів компанії зросла в 2,5 рази.
Підвищення сервісу (NPS)
Ключовою складовою задоволеності клієнтів, крім якості продукції, є рівень сервісу. Якість доставки – основний показник цього сервісу. Звідси з’явилася навіть окрема концепція – «Just in time», коли доставка має бути своєчасною, а отже, вкладатись у часові вікна, які у свою чергу мають бути як можна меншими. Однак, зменшення часових вікон неминуче створює проблеми з кількістю транспорту або витратами на доставку.
За допомогою TMS під час планування доставки відразу зрозуміла кількість транспорту, яка необхідна для виконання завдання. В ABM Rinkai TMS у маршрутному листі водій бачить порядок відвідування точок, плановий час у точці, часове вікно клієнта. Тільки функція маршрутного листа дозволяє отримати значний ефект від використання TMS.
При цьому, крім необхідності підвищення NPS, компанії сфери B2C мають завдання утримувати певну точку беззбитковості. Тут важливо знайти баланс, який влаштовуватиме компанію, з погляду витрат, та клієнта, з боку отримання товару після оформлення замовлення. За допомогою TMS можна не тільки контролювати рівень поточних витрат, але й моделювати прогноз при введенні нових послуг або зміни процесу доставки. За необхідності можна сформувати звітність у розрізі автомобілів, перевізників.
Як приклад роботи з клієнтським досвідом показовий кейс компанії «FoodEx» – сервісу доставки збалансованого харчування. Впровадження TMS у них відбулося за 1,5 місяці, і це одразу підвищило NPS, оскільки клієнт отримує своє замовлення у чітко визначений час. При цьому, ще напередодні ввечері клієнту надходить повідомлення з коригуванням часу приїзду і він точно знає, коли замовлення прибуде. Для компанії, що працює в сегменті B2C, доставка є одним із ключових елементів оцінки сервісу. Зараз у «FoodEx» доставка денного раціону відбувається вранці в діапазоні з 6:00 до 11:00, а тривалість часового вікна становить від 30 до 60 хвилин.
Серед компаній, які включили до KPI підвищення рівня своєчасності доставки, можна відзначити такі результати:
- М’ясокомбінат «Ювілейний» зміг організувати доставку продукції на фірмові магазини до 9:00.
- Завдяки контролю з автоматизованим управлінням в режимі реального часу у «МХП» на 30% скоротився час вигрузки в точці, а показник запізнень знизився на 20%.
Зниження витрат
Перед тим, як інвестувати в програмне забезпечення для оптимізації транспортної логістики важливо розуміти на який результат орієнтуватись при оцінці рентабельності проекту. Загальна сума витрат на логістику у кожної компанії є у фінансовій звітності. Однак, фактори, які впливають на формування цієї статті витрат, детально відслідкувати більш складно. Тому, перед впровадженням нового рішення важливо вивести ключові показники ефективності контролю і регулювання процесу. До таких показників можна включити:
- спланований та фактичний кілометраж;
- кількість використовуваного транспорту;
- грошова одиниця на вагогабаритні параметри спланованої для доставки продукції;
- кількість вивезених кг (куб. м., тощо) на 1 кілометр відстані.
Помітивши збільшення витрат за допомогою данних показників, можна знайти основну причину витрат.
Після впровадження TMS компаніям вдалось відслідкувати покращення в ключових показниках:
- У компанії «Engin» кількість активної бази клієнтів зросла на 25%, при цьому необхідна кількість авто для доставки замовлень збільшилася всього на 14%.
- У лідера з виробництва молочної продукції – «Люстдорф» витрати на доставку однієї торгової точки знизилися на 21%, але витрати на доставку 1 кг продукції знизилися на 25%.
- М’ясокомбінат «Ювілейний» відмічає оптимізацію персоналу відділу логістики на 15%. Зниження витрати пального на одиницю вивезеної продукції склало 12%.
Сервіс обслуговування та витрати на транспортну логістику – це свого роду «чаша терезів» і тут важливо розуміти ми йдемо до балансу першого і другого або робимо перевагу чогось одного.
ABM Rinkai TMS використовують компанії у понад 15 країнах світу. Команда реалізує комплексні проекти. Перед стартом проводитися симуляція, також підключається підтримка на всіх етапах: як під час впровадження, так і у процесі використання продукту. Для зручності окремо розроблено мобільний додаток – Route Sense, а також постійно вносяться доопрацювання під запити клієнта.