Головна
Блог
Челенджі та специфіка управління запасами в мережах магазинів побутової електроніки

Челенджі та специфіка управління запасами в мережах магазинів побутової електроніки

За даними Statista, у 2023 році дохід на ринку споживчої електроніки склав 1052 мільярда доларів. Очікується, що ринок щорічно зростатиме на 2,27 %. Інтенсивний розвиток індустрії зумовлює необхідність змін в сфері управління запасами, яке стає все більш вагомою частиною бізнес-процесів, особливо у великих мережах.

В процесі планування запасів та ланцюгів поставок роздрібні торговці стикаються з рядом труднощів. Ручне формування замовлень, незбалансованість запасів, брак фактичних даних про запаси — все це має ефект «снігової кулі» та призводить до втрачених продажів, замороженого капіталу та високих операційних витрат із великим навантаженням рутинних завдань.

Безсумнівно, всі ці виклики пов’язані зі специфічними рисами дистрибуції побутової електроніки, які ми розглянемо в цій статті. Також ми спробуємо запропонувати ефективні рішення цих проблем крізь призму можливостей спеціалізованого програмного забезпечення з управління запасами.

1. Великий відсоток імпортного товару та довгі плечі поставок

Мережі з продажу електроніки, зазвичай, або працюють через дистрибʼюторів, або беруть на себе роль прямого імпортера (переважно з Китаю та інших країн Азії з великими виробництвами та доступними цінами). Великі компанії, які мають ресурси на самостійний імпорт техніки, стикаються з певними логістичними проблемами. Так, довгі плечі поставок значно ускладнюють процес потрапляння товарів у пункт призначення, оскільки на шляху кожного блендеру або пилососу стає безліч перепон: від друкарської помилки клерка до глобальних подій, таких як пандемія або війна.

Згідно з опитуванням IPC, правозахисної групи в секторі електронної промисловості, 69 % дистриб’юторів отримували попередження від своїх постачальників про затримки доставки, які в середньому складають від 3 до 6 тижнів. Ефект доміно від цих затримок виявився згубним для прибутку багатьох компаній на ринку.

На жаль, дистриб’ютори не можуть контролювати глобальні світові події, але в силах стабілізувати взаємодію з партнерами.

Рішення:

формування довгострокових прогнозів з регулярними уточненнями та чітке планування замовлень з урахуванням ризиків.

Оскільки в індустрії електроніки мають місце довгі плечі поставок, прогнозування має відбуватися відповідно, на строк 3–6 місяців. Для ефективної роботи імпорту важливо надавати постачальникам плани щодо закупівель на майбутню перспективу, бо в залежності від цієї інформації більшість постачальників планують виробництво. Щоб це планування працювало ефективно, прогноз має бути високоточним. Виробнику також може надаватись серія уточнень. Наприклад, система автоматизації ABM Inventory може щомісяця оновлювати прогноз на півроку вперед, завдяки чому досягається висока точність планування з урахуванням коливань попиту споживання.

В системі ABM довгострокові та середньострокові прогнози дозволяють точно оцінити поточні та майбутні потреби у товарах з урахуванням специфіки взаємодії з постачальником, графіка надходження товару в магазини, сезону та інших факторів. Також є звіт для взаємодії з постачальником по прогнозуванню, який спрощує процес планування. Звіт наочний і дозволяє зробити процес взаємодії з виробником або постачальником максимально зручним. Таку кількість змінних не може врахувати навіть професійний менеджер, але для програмного забезпечення — це рутинне завдання.

2. Високий рівень ротації асортименту за рахунок розвитку технологій

До ринків, для яких характерна висока швидкість ротації асортименту, належать fashion, електроніка та іграшковий ритейл. Сучасна електроніка наразі має коротший життєвий цикл, ніж у минулому. Це викликано тим, що відбуваються постійні оновлення та покращення параметрів, додається новий функціонал. Крім того, для таких мереж наявність останніх моделей і новинок є передумовою конкурентної переваги.

На ринку електроніки доволі рідко зʼявляються абсолютно нові товари/категорії, які закривають нові потреби (зазвичай, це саме моделі з новим функціоналом). Як результат, одна й та сама категорійна роль закривається різними товарами в залежності від динаміки розвитку технологій.

Раніше роздрібні продавці знали, що у них є роки, щоб отримати прибуток від електронних товарів. Але сьогодні життєвий цикл таких продуктів, як мікрохвильовки або телевізори, може становити від 6 місяців до року, в залежності від категорії. Якщо своєчасно не збути товари, можна потрапити в ситуацію, коли склади перевантажені застарілою продукцією. Особливо це стосується товарів slow movers (тих категорій, які дуже рідко продаються).

Наприклад, холодильники високої вартості, які можуть чекати на свого покупця багато тижнів або навіть місяців. Зберігати надлишок таких моделей означає додаткові витрати на зберігання та ризик не продати весь товар до моменту, коли на ринок вийде більш сучасна та популярна модель.

Через постійну ротацію асортименту в мережах побутової електроніки виникає потреба у системному введені аналогів і товарів-замінників. Коли постачальник презентує нову сучасну кавомашину, дистриб’ютор має забезпечити плавний перехід від старої моделі до нової. Роздрібні торговці мають не допускати просідань продажів в ці періоди та стимулювати попит на альтернативні товари.

З точки зору управління запасами широка асортиментна матриця з регулярними оновленнями та альтернативними сімействами — це справжній виклик. Доводиться керувати великою кількістю категорій та SKU, які взаємопов’язані та залежні один від одного. Невдача у визначенні таких товарів призводить до втрати продажів та утворення великої кількості надлишків, тривале зберігання яких не є рентабельним в цій індустрії.

Рішення:

забезпечити високу точність замовлень та формування сімейств взаємопов’язаних товарів-аналогів, що дозволить магазину поступово виводити старі моделі та заміняти їх новими без необхідності зберігання надмірних залишків.

Рішення ABM Inventory на базі багатоступінчастого алгоритму прогнозування дозволяє з високою точністю оцінити попит та розрахувати необхідну кількість запасів під час управління поставками до всіх складів та магазинів мережі.

Також завдяки програмному забезпеченню відбувається поступове виведення товарів одного альтернативного сімейства з ланцюжка поставок та впровадження нового товару на його заміну. Алгоритми системи допомагають повʼязувати між собою товари з товарним родством, які закривають певну категорійну роль в асортименті. Система забезпечує автоматизацію процесу формування замовлень товарів, об’єднаних в альтернативне сімейство, з урахуванням залишків всього сімейства.

Рішення ABM Inventory здатне оптимізувати та автоматизувати процеси роботи з новинками та альтернативними товарами з урахуванням численних змінних. Та головне, що це заощаджує час та гроші, які ритейлер може направити на вирішення важливих питань з розвитку та масштабування бізнесу.

3. Волатильність попиту протягом тижня

Зміни патернів споживацького попиту можуть бути зумовлені різними факторами, такими як сезонність, рекламні акції, вихідні та святкові дні. В сегменті побутової електроніки ритейлери стикаються з коливаннями попиту у вихідні та будні. Для магазинів електроніки критично важливо враховувати цю особливість, тому що, зазвичай, поставки в магазини відбуваються декілька разів на тиждень, особливо якщо торгових точок багато. При високій вартості товару не раціонально на постійній основі підтримувати високий рівень наявності всіх категорій.

У результаті такої волатильності важко передбачити, які товари і в якій кількості будуть популярні в певний період часу. Це може стати причиною надмірного накопичення товарів на складі, що збільшує витрати на зберігання і може призвести до збитків у вигляді застарілих запасів. З іншого боку, недостатній обсяг товарів на складі може відштовхнути клієнтів і суттєво обмежити можливість здійснення продажів. Саме тому управління запасами потребує більш точних методів та інструментів планування попиту, а також гнучкості в реагуванні на зміни в ньому.

Рішення:

підвищення точності короткострокового прогнозування з урахуванням попередніх продажів.

Для підвищення точності прогнозу система ABM Cloud аналізує коливання попиту протягом тижня, розраховуючи коефіцієнти днів тижня для кожного окремого SKU та місця зберігання. Розраховані алгоритмами ML коефіцієнти сезонності всередині тижня особливо допомагають ритейлерам саме в індустрії електроніки: це дає змогу підтримувати більший залишок товару у вихідні, коли попит на електроніку завжди вищий, ніж в будні.

Так, наприклад, один з клієнтів ABM Cloud, велика мережа магазинів електроніки, здійснює поставки товарів з центрального складу щоденно. Завдяки точному прогнозуванню за днями тижня він має змогу підтримувати необхідний рівень залишку, відповідно до прогнозної величини продажів на конкретний день тижня, а також не замовляти надлишковий товар на періоди з невеликим попитом.

Таким чином, висока точність прогнозу гарантує, що запаси відповідатимуть поточним потребам клієнтів, зменшуючи надлишки, вивільняючи заморожені запаси та скорочуючи списання товарів.

4. Омніканальність продажів в мережах електроніки

За даними Statista, на ринку побутової електроніки 2023 року 30,6 % загального доходу отримано від онлайн-продажів, хоча переважна кількість клієнтів обирає та купує електроніку офлайн. Є також частка покупців, що обирають товари в інтернеті, після чого направляються в офлайн-магазин: тут вони можуть обрати інший товар або зробити замовлення онлайн вже після підбору в магазині.

Така омніканальність потребує різноманіття варіантів доставки товару і тим самим ускладнює процес управління запасами. На практиці контролювати такий ускладнений рух товару — непросте завдання. Але ритейлер все ж має фіксувати замовлення за всіма каналами і підтримувати наявність товарів на прийнятному рівні як на складах, так і в магазинах. Бо якщо потрібного SKU не буде в наявності та покупець не зможе своєчасно отримати свій товар — це втрата продажів і лояльності покупців.

Рішення:

автоматизація процесу формування замовлень та підвищення їх точності на 10 %-30 %, що допоможе забезпечити високу доступність товарів та підвищити лояльність клієнтів.

Реалізувати процес автоматизації можливо за допомогою інструментів, які використовують штучний інтелект для підвищення точності замовлень та прогнозу попиту за різними каналами продажів. Так, система ABM Cloud вираховує, скільки SKU необхідно замовити відповідно до графіку вашого постачальника, місця розташування магазину, термінів виконання та прогнозу попиту на товар.

Система аналізує попит на всіх рівнях постачання і автоматично замовляє товар у потрібні строки. Враховуються навіть товари під замовлення та виставкові зразки в магазинах. Так, якщо товар отримує статус «передзамовлення», система автоматично це зафіксує та зробить додаткове замовлення.

5. Зарезервовані товари та заморожений капітал

Усі мережі магазинів, які пропонують можливість зарезервувати товар, стикаються з такою проблемою, коли певна кількість товарів недоступна для продажів, але фактично ще не продана. Це створює ситуацію замороженого капіталу, коли кошти вкладені в товари, які ще не генерують прибуток. Така проблема стає особливо актуальною в умовах волатильного попиту, коли товари можуть лежати на складі довший час, чекаючи на свого покупця.

Заморожений капітал впливає на фінансовий стан компанії. Гроші, які могли б бути інвестовані в інші перспективні активи або вдосконалення бізнесу, залишаються недоступними. Крім того, це може призвести до збільшення витрат на зберігання і обслуговування товарів, а також до ризику знецінення запасів.

Рішення:

розробка індивідуальної стратегії роботи з зарезервованими товарами, яка враховує волатильний попит і дозволяє максимізувати оборотність капіталу.

Така стратегія може включати в себе вдосконалення систем передбачення попиту, розробку гнучких моделей поставок та активне виведення застарілих або повільно продаються товарів з запасів.

Рішення ABM Inventory передбачає декілька варіантів роботи зі зарезервованими товарами, вибір якого залежить від особливостей бізнес-процесів у мережі. Якщо з’явилась певна зарезервована продукція, можна внести дані в систему, яка автоматично додасть цю кількість в наступне замовлення поза регулярною потребою. Також є можливість зарезервувати товар під клієнта на центральному складі так, щоб він не розподілявся автоматично по мережі.

Крім того, ABM Cloud завжди комплексно підходить до покращення бізнесу клієнтів. На першому етапі впровадження команда детально аналізує наявні процеси і надає рекомендації щодо налаштування та покращення ефективності бізнес-процесів. Якщо клієнт має систему резервацій, ми процесно підходимо до цього питання, налагоджуємо бізнес-процеси в резервації, щоб вони правильно узгоджувались з поповненням товару.

6. Різноманітні типи та механіки промоакцій

Мережі побутової електроніки ведуть активну промодіяльність, часто підлаштовану під новинки в асортименті. Рекламні кампанії накладаються одна на одну і, крім того, підтримуються різними шляхами: від стендів в магазинах до роликів на телебаченні та рекламних білбордів. Одночасно самі постачальники рекламують свої товари для продажів в магазинах мережі без прямої участі дистриб’ютора в цій промоактивності.

Різноманітність та велика кількість рекламних кампаній ускладнює процес контролю над промоактивністю компанії. Чим більша мережа, тим складніше збирати достовірну інформацію за всіма рекламними каналами. Проте саме наявність точних даних є ключем до коректного аналізу ефективності реклами та планування закупок на цій основі. Проблеми з якістю даних можуть спричинити невірну оцінку результатів та помилки в прогнозі. В результаті відділ закупівель не надає достатню кількість товару або, навпаки, наприкінці акції з’являється значний надлишок запасів.

Рішення:

систематизувати рекламні кампанії, відстежувати ефективність кожної окремо та формувати чіткі прогнози на основі отриманих даних.

Роздрібні торговці мають можливість навести лад в поточних та майбутніх промоакціях, використовуючи наступний функціонал системи автоматизації управління запасами:

  • прогнозування продажів для формування плану рекламних кампаній;
  • розрахунок точного часу замовлення в кожній точці мережі для підготовки до початку акції;
  • розподіл акцій за типами та оцінка ефективності кожного типу окремо;
  • швидке та якісне поповнення запасів в процесі акційних розпродажів;
  • ефективне проведення та завершення акцій відповідно до обраної стратегії.

Завдяки системі контролю над промоактивністю роздрібний торговець може зручно керувати всіма акціями одночасно. Так, рішення ABM Promotion Intelligence надає зручний акційний календар з усіма минулими, поточними та майбутніми акціями, а також ключовими акційними показниками. Система дозволяє розділяти акції за типами та механіками й аналізувати їх окремо без плутанини. Співробітники можуть чітко бачити, за якими товарами і категоріями діють акції, які кампанії здійснюють комбіновано з постачальником і як саме реклама доноситься до користувача.

Підбиваємо підсумки

Автоматизація управління запасів в мережах побутової електроніки — це етап еволюції бізнесу, зумовлений стрімким розвитком індустрії та її специфікою. Використання спеціалізованого програмного забезпечення сприяє скороченню впливу людського фактору, дозволяє підтримувати доступність та підвищувати оборотність товару, контролювати рівень запасів на оптимальному рівні незалежно від внутрішніх та зовнішніх факторів.

За даними RFID-лабораторії Університету Оберна, середній рівень точності інвентаризації для роздрібних продавців у США становить 65 %. Підвищення цього показника хоча б на 3 % забезпечує загальне зростання продажів на 1 %. Якщо магазин підвищить точність до 93 % за допомогою спеціалізованої системи, це збільшить валових продажів на 9 % без жодних додаткових інвестицій.

За результатами більше 100 проєктів, завдяки використанню спеціалізованого рішення ABM Inventory відбуваються наступні зміни у бізнес-процесах: 8 % — збільшення продажів, 15 % — скорочення відходів, 50 % — зменшення надлишків, 30 % — пришвидшення обороту, 50 % — зменшення втрачених продажів.

Автоматизируйте управление запасами в вашей сети

ABM Inventory позволит обеспечить высокий уровень наличия товара и не создать излишки на складе pushpin

Близькі по темі

Чем полезен семинар по управлению запасами
Дякуємо за звернення.

Ми цінуємо, що ви зацікавились саме нашими продуктами. Один з наших співробітників зв'яжеться з вами найближчим часом. Гарного дня!