Все про системи для управління логістикою «останньої милі»
Бізнеси, які тільки на шляху вибору своєї ідеальної системи управління логістикою, найчастіше стикаються з проблемами надлишкових витрат, неефективного менеджменту та скарг клієнтів на сервіс. Однак існують певні етапи, які допоможуть оптимізувати логістику на первинному рівні.
Етапи первинної оптимізації логістичних процесів
Перший етап – це робота з персоналом. Необхідно підвищувати кваліфікацію логістів, збільшувати оплату праці водіїв до ринкового рівня і ротувати їх за різними маршрутами, щоб уніфікувати досвід.
Другий етап – це оптимізація маршрутів доставки. Створення зон доставки, перехід на секторальне планування для синхронізації торгових агентів і логістів, а також регулярний перегляд маршрутів для оцінки їх рентабельності.
Третій етап – це збір та аналіз даних. Контроль за пробігами, часом завантаження, регулярні вимірювання показників і контроль собівартості доставки є важливими компонентами оптимізації логістики.
Рішення для управління логістикою
На ринку існує кілька поширених рішень для управління логістикою.
Одним із найпростіших і найдоступніших є використання GPS і телематики. Це базове рішення, яке використовується багатьма компаніями для відстеження руху транспортних засобів. Воно недороге і дає змогу контролювати місце розташування автомобілів. Однак воно може бути обмежене в аналітичних можливостях і вимагає ретельного вибору провайдера, а також, якісного встановлення обладнання.
Результати впровадження GPS і телематики в компанії Люстдорф
Люстдорф – один із ТОП-3 найбільших виробників молочної продукції в Україні, регіональні відділення прямої дистрибуції знаходяться в 10 містах України. Компанія налічує 6 брендів з більш ніж 100 SKU і представлена в 25 країнах світу.
Люстдорф – один із ТОП-3 найбільших виробників молочної продукції в Україні, регіональні відділення прямої дистрибуції знаходяться в 10 містах України. Компанія налічує 6 брендів з більш ніж 100 SKU і представлена в 25 країнах світу.
Щомісячна економія на утримання автопарку доставки склала 25 000 $
- На 10 % знизили витрати на паливо.
- На 95 % знизили кількість рекламацій щодо температури продукції та повернень продукції.
- На 90 % скоротили випадки втрати / пропажі вантажу в процесі транспортування і вивантаження на точках.
- На 60 % скоротили витрати робочого часу персоналу пов’язані із закриттям подорожніх листів.
- Впровадили повну прозорість якості та KPI роботи автопарку доставки.
Самописні рішення розробляються компаніями самостійно для задоволення їхніх унікальних потреб. Хоча вони можуть бути спеціалізованими, часто це вимагає значних витрат на розробку та підтримку. Масштабування та адаптація до змін можуть бути складними завданнями.
Статична маршрутизація – це просте рішення, де маршрути доставки заздалегідь визначаються і не змінюються. Воно надійне і стабільне, але не дає змоги оптимізувати маршрути під умови, що змінюються, і може бути неефективним з погляду витрат часу та ресурсів.
Система управління транспортом є комплексним рішенням, яке включає функціонал для управління всіма аспектами логістики, включаючи маршрутизацію, управління складами, вантажами та іншими. TMS використовує аналітику та алгоритми для пошуку оптимальних маршрутів, враховуючи різні фактори, такі як трафік, час доставки, вантажні обмеження тощо. Вона забезпечує більшу гнучкість і можливості для оптимізації, але може бути дорожчою за впровадження порівняно з іншими рішеннями.
Впровадження ABM Rinkai TMS на прикладі Епіцентр К
Епіцентр К – омніканальна екосистема, що об’єднує торговельні мережі “Епіцентр” і “Нова лінія”, мережу мультибрендових спортивних магазинів “Інтерспорт-Україна”, агрохолдинг “Епіцентр-Агро”, заводи з виробництва плитки керамічної Epicenter Ceramic Corporation, виробництво з деревообробки – ЦБМ “Осмолода” та логістичні потужності.
В автопарку 230 легкових автомобілів і 390 вантажних автомобілів для обслуговування клієнтів.
Передумови впровадження TMS:
- Планування маршрутів. Присутні багато обмежень (вагові та габаритні обмеження, підбір відповідного типу транспорту), не вистачало часу на планування маршрутів. При цьому велика кількість помилок, через вплив людського фактору.
- Виконання маршрутів. Потрібно було планувати черговість доставок з урахуванням ситуації на дорозі. Також була необхідність у навігації для кур’єра в мобільному застосунку.
- Контроль доставки. Потреба у визначенні цільового і нецільового пробігу авто, трансляції статусу замовлення в онлайн режимі. Так само не вистачало інструменту для аналізу сервісу доставки і продуктивності співробітників.
Для вибору TMS системи компанія проводила тендер, враховуючи вартість і заявлені функції. Пропрацювавши близько року з рішенням, яке в теорії задовольняло всі потреби компанії, було проведено аналіз, який показав, що вартість доставки навпаки зросла. Пошуки TMS почалися спочатку. Було протестовано ще 3 системи, серед яких і ABM Rinkai, з результатами ви можете ознайомитися на зображенні нижче.
Компанія зупинила свій вибір на ABM Rinkai.
У результаті впровадження:
- Зменшили час планування з 1,5 годин до 20 хвилин;
- При збільшенні кількості доставок кількість логістів не збільшується;
- Збільшили показники ефективності завантаження авто на 14%;
- Зменшили час доставки з 4 до 2 годин;
- Скоротили витрати на логістику на 7%.
Від чого залежить ціна на TMS?
Функціонал і гнучкість системи. Що більше можливостей має TMS, включно з аналітикою, прогнозуванням, оптимізацією маршрутів, інтеграцією з іншими системами, то вищою може бути його ціна. Гнучкість системи, що дає змогу налаштовувати її під конкретні потреби бізнесу, також може вплинути на вартість.
Швидкість планування маршрутів. Якщо TMS пропонує швидке й ефективне планування маршрутів, яке забезпечує оптимальне використання ресурсів, це може вплинути на ціну системи. Швидке планування маршрутів дає змогу логістам зосередитися на стратегічних завданнях, що може підвищити ефективність бізнесу.
Аналітика. Включення потужних інструментів аналітики для виявлення слабких місць у логістичних процесах і поліпшення ефективності може вплинути на ціну TMS. Забезпечення детального аналізу даних і надання інсайтів для вдосконалення логістики може коштувати додаткових інвестицій.
Сервісна підтримка. Якість і доступність сервісної підтримки також можуть вплинути на ціну системи. Гарантована підтримка під час впровадження та подальшої експлуатації може бути важливою для успішного функціонування TMS.
Незалежно від вибору рішення, вам варто звернути увагу на такі аспекти:
- Архітектура логістичних процесів вашої компанії, включно зі складом автопарку, часом планування маршрутів, недовезеннями та затримками доставок.
- Функціонал і гнучкість системи: переконайтеся, що система має необхідні опції та здатність адаптуватися до змін у вашому бізнесі. Розгляньте потенційні сценарії масштабування та зміни вимог.
- Кейси та відгуки користувачів: вивчення успішних кейсів використання рішення та відгуків користувачів може дати вам уявлення про його ефективність і сприятливий вплив на бізнес.
Вибір конкретного рішення залежить від потреб вашої компанії та бюджету, і задає напрямок управління вашою логістикою на багато років, тому вибір потрібно здійснювати виважено і з розумінням усіх можливостей системи.